BLE Archaeopteryx 2019 Slovenië

Sarona Berkouwer, Secretaris der Archaeopteryx & voorzitter BLE commissie

Ook in 2019 heeft studievereniging Archaeopteryx weer een buitenland excursie georganiseerd waarbij een hoop gave activiteiten op de planning stonden. Daarbij hebben we het dit jaar groter aangepakt dan normaal en zijn we met 38 man (!) afgereisd naar een bijzondere bestemming. Lees snel verder om te ontdekken wat we zoal hebben gedaan!

Dat jaar reisden we van 15 tot en met 19 maart af naar het pittoreske Slovenië en verbleven we niet op een plek, maar twee! We zijn onze reis begonnen in Bled, normaal gesproken een drukbezochte toeristische trekpleister vanwege het schitterende meer, maar in maart was hier gelukkig nog geen sprake van. Daarbij werden we ook nog getrakteerd op heerlijke voorjaarstemperaturen! De winterjas konden we daardoor al snel uit trekken bij aankomst in ons hostel dat centraal gelegen lag in het oude centrum (Bled Hostel, Grajska cesta 22, Bled 4260, Slovenië). De eerste dag hebben we de mooie omgeving verkend waarbij we al snel vrij op het iconische meer van Bled stuitten.

Een ander leuk pluspunt was de mogelijkheid om een kano te huren waarmee je naar het eilandje kon varen dat in het midden van het meer gelegen ligt.  Zogezegd, zo gedaan begon de groep aan de wandeling en hebben enkele de kanotocht naar de overkant gewaagd. Halverwege de wandeling namen we de afslag naar het uitkijkpunt over het meer, je weet wel, die van de foto’s op internet. Deze opwaartse tocht zullen de meeste niet snel vergeten, maar het resultaat was het zeker waard!

Aan het einde van de dag hebben we gezamenlijk gegeten in het centrum van Bled en hebben we de dag goed afgesloten in de hostel pub waar iedereen zijn beste dansmoves heeft laten zien!

Heel laat konden we het die avond niet maken, want de volgende dag stonden twee gave activiteiten op de planning. De ene helft van de groep begon met paardrijden door het nationaal park Triglav en de andere helft verruilde het mooie weer voor sneeuw en husky’s! Hiervoor moesten we een klein uurtje rijden naar Italië waar de groep een stoomcursus Mushing te wachten stond. Om deze sport goed te beoefenen moet je als Musher ook mee steppen op opwaartse stukken waardoor we ook de benodigde beweging hebben gehad. Dit maakt Mushing een echte teamsport tussen hond en Musher! De volgende dag ruilden de groepen van activiteit, zodat iedereen beide activiteiten heeft gedaan.

Zondagmiddag zetten we onze reis voort naar het stedelijke Ljubljana. Eenmaal hier aangekomen hadden we nog een halve dag om de hoofdstad van Slovenië te verkennen. Ljubljana kent meerdere leuke bezienswaardigheden waaronder het kasteel (Ljubljanski grad) waar je van bovenaf een goed overzicht over de stad hebt. De draak is het symbool van Ljubljana en deze mythische dieren vind je dan ook meerdere keren terug in de stad. De drakenbrug (Zmaski Most) die over de rivier in het historische centrum loopt wordt gekenmerkt door in totaal 4 draken die aan weerszijden de brug bewaken. Ook in het kasteel vind je meerdere beelden en afbeeldingen van de draak terug en er is zelfs een photobooth waar je jezelf even een draak kan wanen!

Onze laatste volle dag in Ljubljana stond in het teken van het bezoek aan de veterinaire faculteit met dank aan de Sloveense IVSA (International Veterinary Students’Association). Het plan was die dag te gaan lopen naar de faculteit maar slecht weer gooide roet in het eten. Uiteindelijk zijn we met taxi’s naar de faculteit gegaan waar we vriendelijk werden ontvangen door de IVSA en de vice-decaan. Eenmaal gesetteld met Sloveense koekjes kregen we een korte presentatie over hoe de studie er in Slovenië uitziet waarna we een uitgebreide rondleiding over het faculteitsterrein hebben gekregen. Erg leuk om te zien hoe de situatie voor de veterinaire student er in het buitenland uitziet!

De laatste avond in Ljubljana hebben we van het nachtleven geproefd door middel van een pubcrawl. De enthousiaste pubcrawl leader heeft ons de leukste kroegjes en clubs van Ljubljana laten zien. Moe van alle indrukken vlogen we de volgende ochtend alweer terug naar Nederland.