BLE Archaeopteryx 2020 Boedapest

Thijs Cliteur, Redacteur der Archaeopteryx & voorzitter BLE commissie 31e bestuur

Nou, daar stonden we dan! In alle vroegte (zo voelde het tenminste) waren we op zaterdag 7 maart met 28 man sterk aangekomen op Schiphol. De reis ging beginnen! En het was meteen een goed begin, overal werd gelachen en hier en daar nog wat bijgeslapen. Hup het vliegtuig in en gaan. In het vliegtuig trok onze groep de aandacht van een hele gezellige steward die alles over onze plannen wilde horen en dit ook graag ventileerde via de intercom richting de andere passagiers.

Eenmaal geland in Boedapest verliep het allemaal soepel. We vonden het hostel en installeerden onszelf daar. Na een korte pitstop gingen we weer op pad. Er wachtte een vol programma met allerlei leuke activiteiten. Om elkaar wat beter te leren kennen zijn we gelijk aan de slag gegaan met een actief spel; namelijk de crazy 88. We kregen een lijst met 88 gekke, leuke, rare of gênante opdrachten die we in een uur zo snel mogelijk moesten doen. Als bewijs voor een opdracht moest er een foto of filmpje naar de BLE commissie, die de jury vormde, gestuurd worden. Dit heeft voor hen een bijzonder leuke avond opgeleverd. Er werd over kale koppen geaaid, mensen onderzochten honden bij het stoplicht en er werden spreekbeurten gehouden over standbeelden. Na een gezamenlijk diner was de eerste dag van de reis alweer voorbij en gingen we voldaan richting het hostel.

Op zondag was er niet veel tijd om bij te komen van de vorige dag. Al vroeg gingen we op pad om naar het Tropicarium te gaan iets buiten Boedapest. Dit is een enorm aquarium waar ze ook veel verschillende reptielsoorten, knaagdieren en vogels hebben. We hebben onze ogen uitgekeken. Na het Tropicarium pakten we de bus terug naar de stad, voor een bezoek aan de dierentuin. Hier werden we opgewacht door Dr. Márton Hoisty, de dierenarts van het park. Hij gaf ons een rondleiding langs alle dieren in het park, leerde ons veel over EEHV bij de olifanten en we mochten ook in de naastgelegen kliniek kijken die bij de dierentuin hoort. Hier kregen we een uitleg over het verdovingspijltjesgeweer. Na de rondleiding splitste de groep zich op in kleinere groepjes om zelf ergens in de stad een leuk eettentje te vinden. Na het eten waren we allemaal hyped, want de escaperoom stond nu op het programma! Sommige groepen waren wat beter dan anderen (één groep wist al binnen 20 minuten te ontsnappen en mijn groep had nog maar 13 seconden over haha). Hierna is een deel van het gezelschap nog de stad in gegaan om een karaokebar onveilig te maken.

Op maandag kregen we een rondleiding door de prachtige faculteit Diergeneeskunde in Boedapest. We leerden er veel over de gebruiken van de studenten in Hongarije en hoe het leven er uitziet op de faculteit. Het was een erg leuk en gezellig bezoek. Na de rondleiding gingen we in kleine groepjes verder. Eén deel ging met commissielid Bente een prachtige stadswandeling maken, voorzien van alle feitjes en informatie over de stad. Het andere deel ging weer vliegen, maar dit keer niet in een vliegtuig. We stapten in de bus naar ver buiten de stad. Daar in de heuvels mochten we paragliden! Hoog in de lucht hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de natuur daaromheen. Enkele durfallen kozen voor de ‘rollercoaster’ vlucht, zoals de piloot dat noemde. Hierbij was het geen rustige afdaling naar beneden, maar eentje met veel loopings en bochten. Gelukkig is iedereen veilig weer aan de grond gekomen

De volgende ochtend konden we ietsje uitslapen. Dat was ook wel nodig, want er stond een fysieke activiteit op de planning; kanoën op de Donau! Bepakt en bezakt stapten we in de boten en voeren we stroomopwaarts. Dit bleek zwaarder dan gedacht; als je niet peddelde zakten de boten gewoon met de stroom mee naar achteren. Gelukkig hebben alle boten een eilandje in de Donau bereikt. Hier hebben we lekker geluncht en genoten van de pracht om ons heen. Weer terug in de boot was het een relaxt terugtochtje. We voeren nu immers stroomafwaarts. Dit was voor een deel van de groep dan ook reden om lekker te gaan zingen en een heuse avondvierdaagse vibe te creëren. Met wat zeebenen (of beter gezegd rivierbenen) stapten we weer aan wal. Iedereen was vrij om de middag zelf in te vullen en leuke plekken te bezoeken. Voor het avondeten kwam de totale groep weer bij elkaar en was er een heerlijke maaltijd in een junglerestaurant. Hierna moesten we onszelf opdoffen voor de pubcrawl. De tocht ging langs verscheidene clubs en kroegen in de stad en we hebben hier de nodige Hongaarse shotjes weggewerkt. Het was een avond om niet snel te vergeten (of toch wel…).

Woensdag was alweer de laatste dag van de reis. Na een veel te korte nacht zaten de meeste licht brakjes maar toch fruitig aan het ontbijt. We pakten onze tassen weer in en vertrokken naar de luchthaven. Tijdens de vlucht viel de ene na de andere strijder dan toch in slaap om weer fris wakker te worden in Amsterdam. Hier namen we afscheid van elkaar en gingen we onze eigen weg naar huis. Tijd om bij te slapen en na te genieten van de geweldige reis!

Tot volgend jaar!

Deze geweldige reis was niet mogelijk geweest zonder de BLE commissie:

• Alex Ockhuizen

Logo Archy kleur-wit met tekst.png

Contact

E-mail: Archaeopteryx@uu.nl

tel: 12:45 - 13:15 op 030-2537476 (werkdagen)